تبلیغات
موفقیت همیشه هست ، پیدایش کن... - ارتباط موثر "قسمت چهارم"

ارتباط موثر "قسمت چهارم"

دوشنبه 20 شهریور 1391 05:31 ق.ظنویسنده : سهیل صفری

 



ارتباط موثر "قسمت چهارم"

 

بفهمیم كه دیگران چگونه می فهمند

افراد مختلف اطلاعات را به شیوه های مختلف پردازش می كنند، طرز این پردازش در برقراری ارتباط نقش مهمی دارد. البته ارتباط در اینجا به معنای برخوردهای متفاوت با اشخاص متفاوت است. در این زمینه، هر یك از افراد باید طوری با یكدیگر ارتباط برقرار كنند كه مخاطبشان بتواند آن را درك كند، زیرا هر انسانی در هر لحظه در شرایط ادراكی ویژه ای بسر می برد. در این زمینه "رابرت سومر"پروفسر روانشناس می گوید:" اشخاص تصویری از دنیای احساسی متفاوتی در مقایسه با دیگران دارند." حال، برای اینكه منظور خود را به دیگران منتقل كنید، ابتدا باید بفهمید كه آنها چگونه می فهمند و یا دستكم برای درك كردن چه كوششی به خرج می دهند. وقتی بدانید دیگران اطلاعات را چگونه پردازش می كنند، می توانید اطلاعات خود را به گونه ای انتقال دهید كه با درك آنها همخوانی داشته باشد. همچنین باید بدانید كه افراد شیوه ارتباطشان چگونه است و ادراك آنها از چه راهی صورت می پذیرد. زیرا افراد و مخاطبانی كه با آنها در ارتباط هستیم دارای شیوه های ارتباطی  و ادراكی متفاوتی هستند، كه اگر از آنها اطلاع داشته باشیم، مطمئنا در برقراری ارتباط با آنها، فهم و درك آنها و گفته هایشان در وضعیت بهتری قرار خواهیم گرفت و امكان بیشتری برای موفقیت نفوذ در آنها به وجود خواهد آمد. بر همین اساس انسانها را به دسته های زیر تقسیم كرده ایم:

الف- اشخاص پدیداری(تصویری)

این افراد دنیای روانی خود را بر اساس تصاویر و فضاسازی تنظیم می نمایند. این افراد فضا را دوست دارند و دوست داراند كه با شما ارتباط نزدیكتری داشته باشند و بیشتر تعامل شخصی را دوست دارند. این افراد از واژه هایی مانند من تصور میكنم، فضای اجتماعی اینگونه به نظر می رسد و... استفاده كرده و اغلب در انتهای جلسات مینشینند.

ب- اشخاص احساسی(همجواری)

دنیای روانی خود را با احساسهای درونی و بیرونی ترسیم می كنند و واژه های احساسی مانند دوست دارم، احساس می كنم و... بیشتر استفاده می كنند. از نظر ارتباط خیلی به شما نزدیك می شوند هرچند كه ممكن است فكر شود حالت تهاجمی دارند و بیشتر میز و صندلی خود را نزدیك به شما می گذارند و در جلوی جلسات می نشینند.

ج- اشخاص شنیداری(صوتی)

این افراد دنیای روانی خود را با صداها دارند.آنها به چشمان مخاطب خود نگاه نمی كنند و گوش خود را میزان كرده اند. ضمن مكالمه یا ارائه یك مطلب ممكن است به نقطه دیگری نگاه كنند، زیرا آنان با گوش فرا دادن سعی به گرفتن مطالب مینمایند. قصد بی ادبی و بی اعتنایی ندارند و سعی میكنند آنچه گفته می شود را بفهمند. این افراد بجای خوب فهمیدی میگویند خوب شنیدی و از زیر و بم صدا خوششان می آید.

د- اشخاص ارقامی(زبانی)

این گروه تركیبی از سه دسته پیشین هستند. آنان قبل از اینكه بتوانند دنیای روانی خود را ترسیم كنند، مجبورند دریافتهای خام حسی را به یك زبان خاص، از طریق كلمات، اعداد یا علایم كامپیوتری منتقل نمایند. آنها دوست دارند اطلاعات مكتوب و به سبك منطقی به آنان ارائه شود، واژه ها باید تعریف شده باشند و از نظر املائی، علایم نقطه گذاری، دستوری، حواشی و صفحه بندی درست باشد و همچنین عناوین، پاراگرافها و فواصل كوتاه را در نگارش دوست دارند. برای جلب توجه آنها كافیست بخشهایی از پیام بصورت 1- 2- 3 و یا الف- ب- ج تنظیم شود.

 


برچسب ها: ارتباط موثر ،
آخرین ویرایش: یکشنبه 19 شهریور 1391 08:53 ق.ظ

 
سه شنبه 11 اردیبهشت 1397 10:32 ق.ظ
Saved as a favorite, I love your website!
سه شنبه 13 تیر 1396 11:19 ق.ظ
Because the admin of this website is working, no hesitation very soon it will be famous,
due to its feature contents.
سه شنبه 13 تیر 1396 03:36 ق.ظ
My brother recommended I would possibly like this website.
He was once entirely right. This publish actually made my day.
You cann't consider simply how so much time I had spent for this
info! Thank you!
یکشنبه 4 تیر 1396 01:14 ب.ظ
Right here is the perfect webpage for anybody who would like to find out about this topic.

You know a whole lot its almost tough to
argue with you (not that I actually will need to?HaHa).

You certainly put a fresh spin on a subject which has been written about for years.

Wonderful stuff, just excellent!
یکشنبه 31 اردیبهشت 1396 04:44 ق.ظ
This is my first time visit at here and i am truly pleassant to
read all at one place.
پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396 01:33 ق.ظ
Precisely what I was searching for, regards for posting.
جمعه 1 اردیبهشت 1396 12:28 ق.ظ
You really make it seem really easy with your presentation however I to find this topic to be
really one thing which I feel I might by no means understand.
It seems too complex and extremely wide for me. I'm looking forward to your next
submit, I will try to get the hang of it!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر